Review: 7 Wonders Duel

7 Wonders: Duel
Aantal spelers: 2
Tijd: 30 minuten
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Designer: Antoine Bauza & Bruno Cathala
Illustrator: Miguel Coimbra
Uitgever: Repos Production

Toen 7 Wonders in 2010 uitkwam ging er een schok door bordspelland. Een spel voor 3-7 spelers dat in dertig minuten speelde was toen uniek. Spelers hoefden niet meer op elkaar te wachten, maar speelden tegelijkertijd hun beurt. Het is dan ook niet gek dat het spel talloze prijzen heeft gewonnen en het is dan ook logisch dat ze uiteindelijk een twee spelers variant op de markt hebben gebracht. Is 7 Wonders Duel net zo verslavend als zijn grote broer?

Thema

In 7 Wonders Duel strijden twee spelers tegen elkaar door de grootste beschaving te stichten die de wereld ooit heeft gezien. Dit doen ze door om beurten grondstoffen te delven, gebouwen te bouwen, legers te mobiliseren en wetenschappelijke ontdekkingen te doen tijdens drie tijdperken (rondes). Elk tijdperk komen er steeds betere kaarten in het spel die er voor zorgen dat de beschavingen steeds indrukwekkender worden en de belangen groter. Diegene die aan het eind van het derde tijdperk de meeste punten heeft verzameld is de winnaar van 7 Wonders Duel, maar pas op! Het kan ook zomaar voorkomen dat je tegenstander een militaire of wetenschappelijke overwinning boekt en dan is het spel gelijk voorbij. In totaal zijn er dus drie verschillende wegen die naar Rome leiden!

Het militaire spoor en de wetenschapsfiches.

Componenten

De componenten die bij 7 Wonders Duel zitten zijn van degelijke kwaliteit. De kartonnen onderdelen en de kaarten zijn stevig en liggen goed in de hand. Daarnaast zit er ook een overzicht bij waar de verschillende symbolen nog eens kort worden samengevat. Dit zorgt ervoor dat je niet elke keer door het regelboekje hoeft te bladeren.

De illustraties en grafische vormgeving van 7 Wonders Duel is goed verzorgd. Het is snel duidelijk wat met de verschillende symbolen bedoeld worden en dat zorgt er alleen maar voor dat het spel soepel gespeeld kan worden. Dit in tegenstelling tot de oude versie van 7 Wonders, waar nog met namen wordt gewerkt. Dit is een goede verbetering ten opzicht van het origineel.

Gameplay

Opzetten

Aan het begin van 7 Wonders Duel worden de wonderen gekozen. Dit zijn gebouwen met extra sterke eigenschappen die spelers tijdens het spel kunnen gebruiken. Zo is het mogelijk om met je wonder geld te krijgen, twee kaarten achter elkaar pakken of kaarten van de andere speler te vernietigen. Als beide spelers 4 wonderen hebben kan het spel beginnen. Naarmate je het spel vaker speelt wordt het kiezen van de juiste wonderen steeds belangrijker is mijn ervaring.

Het is belangrijk om de juiste wonderen te kiezen aan het begin van het spel.

Gebouw bouwen

Als je een kaart pakt mag je deze bouwen voor de kosten die erop staan. Het kan ook voorkomen dat gebouwen gratis zijn, deze mag je dus pakken en voor je neerleggen. Als gebouwen grondstoffen kosten die jij niet bezit kan je deze van de bank kopen. Je hebt verschillende kleuren gebouwen die overeenkomen met specifieke eigenschappen.

Bruine en grijze gebouwen leveren je grondstoffen en goederen op. Verder heb je blauwe gebouwen, deze leveren je punten op. Gele gebouwen hebben te maken met handel en deze leveren je geld of korting op het kopen van grondstoffen op. Rode gebouwen leveren je militaire kracht op. Hiermee val je de tegenstander aan en ga je op het militaire spoor vooruit. Op bepaalde punten op het spoor kan je ervoor zorgen dat je tegenstander geld verliest. Geld wat wellicht hard nodig is om net die ene kaart te kopen die hij nodig heeft. Je kunt je verbeteren in de wetenschap door groene gebouwen. Deze gebouwen leveren je niet zoveel punten op, maar als je een setje van twee kan krijgen mag je kiezen uit een van de 5 bonusfiches. Door deze fiches kunnen wonderen bijvoorbeeld twee grondstoffen goedkoper zijn, krijg je gelijk 7 punten of betalen de spelers geen geld aan de bank, maar aan jou. Kaching! De laatste kleur in het spel is paars, de gildes. Deze kleur komt alleen tijdens het derde tijdperk in het spel en leveren je tijdens het spel geld op en aan het eind van het spel punten voor een bepaalde kleur.

Op sommige gebouwen staat een symbool vermeld. Dit houdt in dat je in een later tijdperk een gebouw met hetzelfde symbool gratis mag bouwen. Hierdoor is het dus mogelijk om gebouwen te bouwen waarvan je niet de grondstoffen hebt om hem op een normale manier te bouwen. Houd dit dus goed in de gaten tijdens het spelen.

Wonder bouwen

Naast gebouwen bouwen is het ook mogelijk om aan je wonder te werken. Als je de kaart wilt gebruiken om een wonder te bouwen moet je controleren of je de kosten kunt betalen. Grondstoffen die je niet hebt kun je kopen bij de bank zodat je niet alles zelf hoeft te hebben. Zodra je het wonder hebt gebouwd dan kun je de speciale eigenschap activeren. Tijdens het spel kunnen er maar maximaal 7 wonderen gebouwd worden. Je moet goed in de gaten houden hoeveel wonderen je tegenspeler heeft gebouwd. Als diegene alle vier heeft gebouwd betekent dit dus dat jij er maar maximaal drie mag bouwen. Goed opletten dus!

Afleggen voor geld

Als derde en laatste optie is het mogelijk om kaarten af te leggen voor munten. Dit kun je bijvoorbeeld doen moet kaarten die goed zijn voor je tegenstander en waar jij niet zoveel aan hebt. Hierdoor ontvang je standaard twee munten plus munten gelijk aan het aantal gele gebouwen wat je bezit. Je kunt vervolgens dit geld gebruiken om kaarten aan te schaffen die je wel nodig hebt voor je strategie.

Overwinning

Bij 7 Wonders Duel is het mogelijk om op drie verschillende manieren het spel te beëindigen. De meest voorkomende manier is dat je het hele spel doorspeelt en dan de punten bij elkaar optelt en diegene met de meeste punten heeft gewonnen. Daarnaast kan het voorkomen dat iemand een militaire of wetenschappelijke overwinning claimt. Bij een militaire overwinning heeft iemand genoeg symbolen verzameld om de pion helemaal naar het eindgebied van het militaire spoor van de tegenspeler te duwen. Zodra dit gebeurt is mag iemand een militaire overwinning claimen en is het spel gelijk afgelopen. Bij een wetenschappelijke overwinning is het een speler gelukt om zes verschillende wetenschappelijke symbolen te verzamelen. Tijdens het spel is het mogelijk om deze te verzamelen, maar er is ook een zevende symbool die op een wetenschapsfiche staat afgebeeld. Zodra je zes symbolen hebt mag je de overwinning opeisen. Militaire en wetenschappelijke overwinningen komen niet vaak voor, maar als je niet oplet is het spel sneller afgelopen dan je denkt.

Eindoordeel

In mijn ogen is 7 Wonders Duel een van de beste spellen voor twee personen. De afwegingen die je moet maken tijdens het pakken van de kaarten zorgen ervoor dat je constant betrokken bent bij het spel. Je moet goed opletten om op het juiste moment om je wonderen te activeren, hierdoor is het mogelijk om je tegenstander behoorlijk dwars te zitten.

Dat laatst zorgt er tegelijkertijd voor dat dit spel niet voor iedereen is weggelegd. 7 Wonders Duel heeft behoorlijk wat confrontatie in de vorm van het afpakken van kaarten en geld van je tegenstander. Het kan in zeldzame gevallen voorkomen dat de kaarten zo worden gedeeld dat je constant achter de feite aanloopt. Het zou daarom fijn zijn dat er een actie beschikbaar is waarbij je geen kaart hoeft te pakken en op die manier de keuze bij je tegenstander legt.

Daar staan de vele wonderen, drie verschillende manieren om het spel te winnen en de spanning tegenover. Dit zorgt ervoor dat 7 Wonders Duel nog vaak op tafel gaat komen bij mij. Een tijdloze klassieker!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.