Review: Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Ambachtslieden

Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Ambachtslieden
Aantal spelers: 1-6
Tijd: 90 minuten
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Bedenkers: Shem Philips & SJ Macdonald
Illustraties: Mihajlo Dimitrievski
Uitgever: White Goblin Games

Een spel zonder beurten, waarbij je de arbeiders van je tegenstanders kan gevangennemen om daar zelf voordeel uit te halen. In deze eerste uitbreiding van Architecten komen nieuwe ambachtslieden naar de stad om hun kennis over nieuwe technieken over te brengen. Bouwt deze uitbreiding verder op het origineel of zorgt het voor een frisse wind?

Gameplay
In Ambachtslieden staat het gildehuis centraal. Een nieuw gildebord en afdekkaart van de zwarte markt zorgen voor nieuwe acties en dus mogelijkheden. Het is vanaf nu mogelijk om een arbeider te plaatsen op een andere arbeider die al aanwezig is in het gildehuis. Hierdoor is het mogelijk om je gebouwen en leerlingen extra eigenschappen te geven. Deze eigenschappen leveren je daarnaast aan het eind van het spel extra punten op. De andere toevoeging in de uitbreiding zijn de ambachtslieden. Deze arbeiders tellen voor twee als je ze voor het eerst ergens plaatst of laten je minder loyaliteit verliezen bij bijvoorbeeld de zwarte markt. Dit zorgt voor een beetje meer tempo met name aan het begin van het spel.

Eindoordeel
Deze uitbreiding zorgt voor wat meer variatie ten opzichte van het basisspel. Het leukste vindt ik de toevoegingen voor de leerlingen waarbij je krachtige combinaties kunt maken maken. Je bent constant aan het kijken naar vaardigheden om ze nog sterker te maken. Daarnaast speelt het met de uitbreiding nog steeds erg vlot weg.

Dit spel is vriendelijk ter beschikking gesteld door de uitgever voor deze review.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.