Review: Bonfire

Bonfire
Aantal spelers: 1-4
Tijd: 70-100 minuten
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Bedenker: Stefan Feld
Illustraties: Dennis Lohausen
Uitgever: 999 Games

Naar sommige spellen kijk je meer uit om te spelen dan andere. Als Stefan Feld op de doos staat weet je dat het waarschijnlijk een pittige eurogame gaat worden met talloze manieren om punten te scoren. In Bonfire is het niets anders, voor de echte veelspeler dus. Ik was dan ook blij verrast toen 999 games aankondigde dat ze dit spel in het Nederlands zouden uitbrengen en we de gelegenheid kregen om deze te mogen reviewen. Blijft na het spelen het vuur branden of is het langzaam uitgedoofd?

Thema
Hoewel er is geprobeerd om het spel een thema mee te geven (er is zelfs een 16 pagina’s tellend document te vinden) is het thema flinterdun. De vuren zijn gedoofd en hoeders van het licht zijn naar afgelegen eilanden gegaan om te wachten op uitverkorene om de vuren vervolgens weer aan te steken. Het is aan de spelers, met ondersteuning van de gnomen, om opdrachten te vervullen om de vreugdevuren te ontsteken. Kortom, een echte eurogame waar het draait om de spelmechanismen en het verhaal er bij wordt getrokken om het enigszins logisch aan elkaar te plakken. Daar is op zich niets mis mee, als de gameplay maar goed in elkaar zit.

Componenten
Als je van veel speelstukken houdt dan kan je je hart ophalen aan dit spel. In de doos zit een vrachtlading aan houten en kartonnen speelonderdelen. Fiches, schepen, hoeders, spelersborden noem het maar op. Hier wordt een spelliefhebber gelukkig van. Ik ben van mening dat bij dit soort type spellen geen plastic onderdelen horen te zitten. Het ziet er allemaal prachtig uit als het op tafel staat.

Gameplay
Als een speler aan de beurt is heb je keuze uit een aantal opties. Je kan een of meer fiches van een bepaalde kleur afleggen om de bijbehorende actie te doen. Acties kunnen zijn dat je wegdelen bouwt voor je optocht van hoeders. Je kunt het vreugdevuur laten draaien om daarbij nieuwe goederen of portalen te krijgen. Deze portalen zijn weer nodig om je hoeders bij een vreugdevuur te brengen. De hoeders moet je met je schip van een van de eilanden op het bord halen, daarnaast is het ook mogelijk om op eilanden offers te brengen en hiervoor opdrachten te krijgen. Als je opdrachten hebt volbracht kan je punten krijgen en ontsteek je het vreugdevuur. Daarnaast is het mogelijk om gnomen uit de steden te halen. Deze gnomen leveren je voordelen op zoals korting op acties of extra stappen zetten met je hoeders.

Als je hoogstens nog maar één actiefiche hebt dan kan je een lottegel op je spelersbord plaatsen. Deze mag je draaien en keren en aansluiten aan de lottegel die van het begin van het spel op je spelersbord ligt. Als je dit hebt gedaan krijg je actiefiches gelijk aan de symbolen die op de lottegel staan. Daarnaast is het mogelijk om extra fiches te krijgen door symbolen op de lottegels met elkaar te verbinden. Lukt dit dan krijg je extra fiches waardoor je weer meer acties kunt doen en je minder lottegels hoeft te plaatsen wat weer extra acties zijn die je niet helpen om aan de punten te komen.

Als derde actie tijdens een ronde is het mogelijk om een vreugdevuur te onsteken. Je draait de opdracht om en vervolgens heb je een vreugdevuur van een bepaalde kleur waarop ook het aantal punten op staat aangegeven. Bij sommige opdrachten moet je hoeders verzamelen, bij andere middelen, offerschalen op eilanden hebben gebracht, je kunt het zo gek niet bedenken of er is een opdracht voor. Vreugdevuren zijn er in drie kleuren; blauw, rood en geel. Waarbij blauw het makkelijkst te volbrengen zijn en geel het moeilijkst, maar daarvoor krijg je wel weer meer punten. Het is dus zoeken naar een balans in kosten en baten voor de spelers. Nadat je een vreugdevuur hebt omgedraaid mag je de pupil naast het vreugdevuur in de Hoge Raad laten plaatsnemen. Dit levert bonussen op die je gelijk mag inzetten.

Naast de drie bovenstaande acties is het mogelijk om tijdens het spel nog een bonusactie te doen. Op het speelbord staan ook een aantal neutrale raadslieden. Deze mogen ingezet worden als je bijbehorende opdracht hebt volbracht. De opdrachten kunnen zijn dat je zes gnomen in je stad hebt opgenomen of bijvoorbeeld 5 hoeders hebt. Spelers spelen door totdat, afhankelijk van het aantal spelers, een aantal pupillen en raadslieden in de hoge raad zijn geplaatst. Als dit gebeurt wordt het eindspel geactiveerd. Hierbij spelen alle spelers nog vijf hele rondes en daarna worden de scores bepaald. Hier merk je dat je te maken hebt met een echte Feld want alles wat je tijdens het spel hebt gedaan levert je uiteindelijk punten op. Diegene met de meeste punten wint Bonfire!

Naast het spel voor twee tot vier spelers is er ook nog een solospel. De tegenstander bestaat uit een stapel kaarten waarop de verschillende acties vermeld staan. Zelf heb ik deze nog niet gespeeld, maar zover ik kan oordelen is het een stapel kaartjes waarop de acties vermeld staan en dat soort automatische spelers spelen lekker vlot weg en je hoeft niet een hele berg boekhouding te doen. In de solospel zitten ook een aantal uitdagingen op de website van 999 Games worden meer uitdagingen gepubliceerd, maar tijdens het schrijven van dit artikel heb ik ze nog niet gevonden.

Eindoordeel
Bonfire is een spel voor de ervaren bordspelspeler, laat daar geen misverstand over bestaan. Als het opstaat ziet het er indrukwekkend, bijna overweldigend uit met alle onderdelen die op en rond het bord liggen. Alle acties hebben op bepaalde manier met elkaar te maken en je hebt het idee dat je constant grondstoffen en actiefiches te kort komt. Je moet goed rekening houden hoe je je lottegels op je speelbord weglegt waardoor je kan bouwen naar combinaties waarbij je extra fiches kan ontvangen in latere beurten. Dit spel voelde soms bijna als werken om er doorheen te komen. Er zijn zoveel stappen die je moet doorlopen voordat je een hoeder hebt die over je spoor loopt en dan kan je ook nog de kleur licht en de opdracht koppelen aan elkaar voor paar extra punten.

Hierdoor zie je soms door de bomen de gnomen niet meer. Tijdens het spel word je gedwongen om al je fiches te gebruiken om acties mee te doen. Hierdoor heb ik meer dan eens fiches gebruikt om jokers van te maken. Hierdoor kan je de acties doen die je wilt doen en tegelijkertijd ga je sneller door je fiches heen waardoor je weer sneller acties kan verzamelen. De constante afweging die je hier moet maken is een geslaagd element in Bonfire.

Uiteindelijk voelt Bonfire voor mij als heel de avond houthakken om dat vuurtje te laten branden. Het is hard werken voor je punten en de eerste paar keer heb ik het zelfs niet eens uitgespeeld omdat het te lang duurde voor het klikte. Nu ik het vaker heb gespeeld weet ik dat er een sneeuwbaleffect is en dat je je trollen steeds sneller op het bord zet, maar nieuwe spelers kunnen hierdoor gefrustreerd raken. Bonfire is een avondvullend programma wat zeker bij veel mensen in de smaak gaat vallen. Ik speel liever wat anders bij het haardvuur. Door de vele stappen die je moet zetten voelt het soms dat Stefan Feldt teveel in een spel wilde stoppen.

Dit spel is vriendelijk ter beschikking gesteld door de uitgever voor deze review.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.