De verdwenen ruïnes van Arnak
Aantal spelers: 1-4
Tijd: 30-120 minuten
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Bedenker: Elwin, Min
Illustraties: Jiří Kůs, Ondřej Hrdina en andere
Uitgever: White Goblin Games

Met een machete hak je een weg door de dichtbegroeide jungle. Je bent net vanuit je basiskamp vertrokken om een nieuwe tempel te ontdekken op Arnak. Na uren gelopen te hebben kom je eindelijk aan de rand van een grasveld en ben je bij de tempel. Deze wordt bewaakt door een wachter, deze moet worden overwonnen om de rijkdommen van de tempel tot je te nemen. Welkom bij de Verdwenen Ruïnes van Arnak!

Thema & Componenten
Het thema dat je als onderzoeker ben afgereisd naar de onontdekte beschaving van Arnak komt vooral duidelijk naar voren in al het mooie geproduceerde materiaal. De productie van dit spel is van een zeer hoge kwaliteit, mooie artwork, mooie componenten en allemaal in een passend thematisch avonturen jasje. Het thema is er hierdoor letterlijk op afgedrukt, het had namelijk ieder willekeurig thema kunnen zijn. Toch komt het thema goed naar voren doordat het door het hele spel goed is doorgetrokken. Om al dit moois op te bergen was het wel fijn geweest om een passende insert te hebben, in plaats van een stapel plastic zakjes. Dat zou frustraties bij het opruimen van de vele losse elementen voorkomen. Hierbij speelt ook mee dat de spelersbordjes alleen maar horizontaal passen, terwijl ze vluchtig op het oog ook verticaal in de doos zouden moeten kunnen. Maar dat is dus niet het geval een klein puntje van frustratie.

Gameplay
Als je aan de beurt bent kan je kiezen uit verschillende acties. Je kan een locatie op het bord bezoeken, een nieuwe locatie ontdekken, wachters overwinnen, middelen inzetten om verder op het tempelspoor omhoog te gaan of voorwerpen en artefacten te vinden om later te gebruiken. Je kan dit allemaal doen door slim gebruik te maken van je ontdekkers en de kaarten in je hand. Je deck kan je tot op zekere hoogte zelf beïnvloeden hoe deze wordt opgebouwd. Als je een voorwerp koopt komt dat onderop je deck te liggen en als je een artefact koopt wordt deze gelijk geactiveerd. Dit zorgt voor een heerlijk spel waar je constant op zoek bent om het maximale uit je beurt te halen. Het komt meer dan eens voor dat je denkt dat je beurt op zijn einde loopt en dan pers je er toch een paar extra acties uit. Dit geeft veel genoegdoening.

Eindoordeel
Arnak is wat ons betreft een heerlijke combinatie van spelmechanismen. Je bent constant op zoek naar mogelijkheden om je beurt zo lang mogelijk te rekken, hierdoor kan enige ‘analysis paralysis’ ontstaan. Dit is een klein smetje op verder prachtig geproduceerd spel wat ook nog eens goed in elkaar zit. Het speelbord heeft twee verschillende zijden wat de herspeelbaarheid verhoogt. Daarnaast is er ook een solovariant bijgevoegd wanneer er geen mede avonturiers in de buurt zijn. Al met al een kanshebber om voor de Nederlandse spellenprijzen te gaan.
Dit spel is vriendelijk ter beschikking gesteld door de uitgever voor deze review.