Review: Honeymoon Hotel

Aantal spelers: 2-6
Tijd: 20 minuten
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Bedenker: Gijs Geers
Illustraties: Eelco R. Claassen
Uitgever: DarkPark

DarkPark is vooral bekend van de betere escape rooms en home adventures. Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld een adventure thuis gedaan en dat behoorlijk goed in elkaar. Zo goed zelfs dat ik niet wilde toegeven dat de componenten die in de doos zaten ook daadwerkelijk bij het spel hoorden (zo echt zag het eruit). Met Honeymoon Hotel, het kaartspel wordt een andere weg ingeslagen. Het is de bedoeling dat er van elke escaperoom uiteindelijk een spel op de markt komt met datzelfde thema. In dit kaartspel zitten spelers als bruiden opgesloten in een hotel terwijl er een maniak hen achterna zit. Lukt het je tijdens het spelen om de meest waardevolle kamers van het hotel te onderzoeken dan ben jij de gelukkige bruid die naar buiten mag…

Gameplay
Sorteer de bruidskaarten op kleur zodat iedere speler een set van tien kaarten krijgt. Schud de kamerkaarten en leg een rechthoek van drie bij drie met de rug naar boven zodat je niet weet welk type kaart het is. Leg de overige kamerkaarten als een trekstapel naast het spel. De kaarten die samen in het midden op tafel liggen worden het hotel genoemd. De bruid die het slimst gebruik maakt van haar kaarten kan ontsnappen uit dit bizarre hotel.

Iedere ronde die spelers met elkaar spelen bestaat uit twee fasen. Allereerst wordt er in de fluisterfase gekeken welke bruid het minste geluid maakt terwijl ze het hotel verkent. Iedere speler kiest een kaart uit en legt deze gedekt voor zich neer. Vervolgens worden alle kaarten tegelijkertijd omgedraaid en de speler met de laagste kaart mag een actie uitvoeren. Zijn er meerdere spelers met dezelfde laagste kaart dan zijn ze uit het spel en gaat de beurt naar diegene met de volgende kaart die het laagst in waarde is. Als je een kaart speelt met een moordenaar erop dan win je de ronde, tenzij een andere speler ook een moordenaar speelt, en mag je de kaart met de hoogste waarde gebruiken alsof het jou kaart is.

Tijdens de tweede fase van elke ronde, de actiefase, besluit de bruid wat ze gaat doen. Ze kan hierbij drie acties doen. Allereerst mag ze het hotel gaan controleren. Tijdens deze actie bekijkt ze twee kaarten in het midden van de tafel om te kijken welke gevaren er in de kamers aanwezig zijn en legt deze weer dicht op tafel. Hierdoor krijg je als bruid een beter beeld van het hotel en welke kamers er allemaal aanwezig zijn. Deze informatie kan je gebruiken tijdens de ontmantelfase om een kamerkaart om te draaien en deze te ontmantelen. Kamers kunnen wel of geen boobytraps bevatten waardoor je op je hoeden moet zijn terwijl je door het hotel sluipt. Als een kamer veilig is, een groene rand heeft, is er niets aan de hand en leg je deze in je voorraad. Boobytraps zijn wat lastiger te scoren dan veilige kamers. Als de waarde van de gespeelde kaart gelijk of hoger is dan die van de kamer mag je deze pakken in je voorraad stoppen. Is de kaart lager dan leg je de kamer open in het midden op tafel zodat iedereen weet welke waarde die kamer heeft. Als de kamer een megaval bevat moet je een van je handkaarten afleggen en deze krijg je niet terug de rest van het spel. Ten slotte is het mogelijk om op een bruidsschat te stuiten en deze aan je eigen stapel toe te voegen of jou stapel kaarten ruilen met die van een andere speler. Als derde en laatste actie is het mogelijk om andere bruiden te confronteren. In dit geval kiezen de spelers elk een eigen kaart en als de uitdager een lagere kaart heeft dan de verdediger dan krijgt deze vervolgens de bovenste kaart van de stapel van de ander.

Je speelt net zo lang door totdat je al je kaarten kwijt bent en dan mag je je kaarten die je hebt afgelegd weer op hand nemen om hiermee door te spelen. Het spel is afgelopen als heel de stapel kamerkaarten zijn overwonnen en het hotel leeg is. Diegene met de hoogste waarde aan kamerkaarten wint Honeymoon Hotel!

Mening
Er zijn momenten dat ik een snel vlot kaartspel kan waarderen. Honeymoon Hotel is een spel dat een aantal dingen goed doet. De tijd op de doos is realistisch, het spelersbereik waarmee je dit spel kunt spelen is groot en de interactie is aanwezig. Het is meerdere keren voorgekomen dat ik een relatief hoge kaart speelde en mijn tegenspelers dezelfde lage kaart waardoor ze zichzelf uit het spel speelden. Dat extra laagje diepgang kan ik wel waarderen en zorgde voor de nodige hilariteit bij ons aan tafel. Het spel leunt erg op de interactie en al is het mogelijk om met twee mensen dit spel te spelen zou ik het niet aanraden. Dat je een kaart kwijtraakt met behulp van een megaval lijkt op het eerste gezicht heftig, je mist immers een kaart, maar dit zorgt ervoor dat je sneller door je kaarten gaat waardoor je weer eerder alle kaarten terug op hand kan nemen. Het zijn deze kleine dingen dat ervoor zorgt Honeymoon Hotel al veel op tafel is gekomen. Ben je op zoek naar een kaartspel waarbij je in het hoofd van je tegenstanders moet kruipen dan is Honeymoon Hotel een spel om in de gaten te houden.

Dit spel is vriendelijk ter beschikking gesteld door de uitgever voor deze review.