Review: Imhotep Duel

Designer: Phil Walker-Harding

Illustraties: Miguel Coimbra, Michaela Kienle, Claus Stephan

Spelers: 2

Tijd: 30 min

Uitgever: White Goblin games

Boardgame brothers ‘مراجعة’ ‘murajaea’ (review)

In dit tactische spel voor tweespelers wat ongeveer 30 minuten duurt, ben je het beroemde koningspaar Nefertiti en Achnaton. Met je speelfiguren probeer je de bouwstenen te verzamelen van de schepen in de haven voor de vier monumenten. Diegene die aan het einde van het spel de meeste punten scoort met zijn monumenten is de winnaar.

Thema: Het spelletje zet wel een Egyptische setting neer, gezien het formaat spelletje is dit niet overdreven maar toch hebben ze met het artwork en de manier van scoren aandacht aan gegeven. Je bent daadwerkelijk monumenten aan het bouwen met behulp van de verschillende bouwstenen, die worden aangevoerd in de haven.

Componenten: De componenten in dit spel zijn naast de spelers stukken allemaal van stevig karton. Echter zijn het wel veel losse onderdeeltjes waardoor het allemaal ook losjes op tafel ligt. Dit zorgt helaas voor een hoop geschuif en zorgde bij mij voor wat lichte frustratie.

Gameplay: Het spel draait om de bootjes die grenzen aan het spelersbord. De boten bevatten de grondstoffen voor jou monumenten deze kan je verkrijgen door werkers te plaatsen en de schepen te lossen. Wanneer je aan de beurt bent kies je dus één van de volgende acties: één werker plaatsen op het spelersbord of één schip lossen van een rij waar 2 of meer werkers staan dit hoeven niet allemaal jou eigen werkers te zijn. In deze actie schuilt dan ook de tactiek, je kan er namelijk voor zorgen dat je een schip leegt waar de andere speler niet zoveel aan heeft of net niet de juiste grondstoffen verkrijgt. Het spel is afgelopen wanneer er nog één schip in de haven ligt deze wordt niet geleegd. Hierna gaan de spelers de punten tellen die bij de monumenten staan en degene met de meeste punten heeft gewonnen. Voor nog wat afwisseling kan men ook nog de andere kant gebruiken van de monumenten.
Eindoordeel: Het spel is voor mij geen ‘must have’ en zal dus niet later in mijn graftombe gevonden worden om de weg naar het hiernamaals wat op te fleuren, maar is zeker niet slecht. Als je nog op zoek bent naar een snel 2p spel met wat tactische keuzes verwerkt in een leuk mechanisme dan is dit een goede aanvulling op je collectie, zeker als je nieuw bent in de hobby. Ik zelf kies liever voor een spel zoals Targi waar de tactiek nog iets meer aanwezig is.