Aantal spelers: 2-6
Tijd: 10 minuten
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Bedenker: Kevin Hamano
Illustraties: Beth Sobel
Uitgever: Floodgate Games

Het is al lang geleden dat ik voor het laatste gevliegerd heb. Met Kites beleef ik mijn jeugd weer door vliegers de lucht in te laten en deze zo lang mogelijk samen met mijn medespelers te laten vliegen. Lukt het ons om met elkaar een mooie vliegershow weg te zetten of vallen ze met bosjes naar beneden?

Gameplay
Zorg ervoor dat al het zand aan een zijde is van elke loper bij aanvang van het spel. Leg de zandlopers in het midden op de tafel en schud de stapel vliegerkaarten goed door elkaar. Vervolgens krijgen je kaarten naargelang het aantal spelers en deze mag je in je hand houden. Het is de bedoeling dat je met elkaar de verschillende vliegers, de zandlopers, lang genoeg in de lucht houd door kaarten te spelen zodat je zandlopers mag omdraaien. Zandlopers hebben allemaal hun eigen snelheid dus je moet goed afstemmen met elkaar welke lopers worden omgedraaid omdat de symbolen op de kaarten bepalen welke je mag omdraaien.

In het spel zijn kaarten met één of twee symbolen. De kaarten met een symbool mag je gebruiken voor de kleur die op de kaart staat en de witte zandloper. Kaarten met twee zandlopers mogen alleen gebruikt worden bij de zandlopers die overeenkomen met de kleur op de kaarten. Het is mogelijk om een tijdje te wachten met draaien zodat er meer zand doorheen is gelopen. Als je een kaart hebt gespeeld dan mag je gelijk een nieuwe kaart pakken. Zodra de algemene stapel leeg is breekt de grote finale aan!

Tijdens de grote finale is het de bedoeling dat je alle kaarten achter elkaar speelt zonder de witte zandloper nog om te draaien. In deze race tegen de klok zorg je ervoor dat je zoveel mogelijk kaarten weg speelt door de lopers te blijven omdraaien. Als alle kaarten op zijn dan zijn het absolute winnaars en als er nog kaarten over zijn tel je nog hoeveel er nog in het spel zijn. Hoe minder kaarten, hoe beter je score!

Naast boven genoemd basisspel zitten er ook extra kaarten in voor meer uitdaging. Dit zijn de vliegtuig, verstrikte lijnen en stormkaarten. Deze kun je door de stapel heen schudden en zorgen voor extra regel tijdens het spelen. Als er een vliegtuigkaart wordt getrokken mag je niet meer praten totdat deze is bedekt door een vlieger kaart. De stormkaarten zorgen ervoor dat je alle zandlopers moet omdraaien in plaats van een enkele. Bij verstrikte lijnen moeten spelers kaarten ruilen met de buren voordat er verder gespeeld mag worden.

Mening
Door de korte tijdsduur is Kites ideaal voor even tussendoor of als afsluiting van een avondje bordspellen spelen. Het concept van vliegeren te vertalen door middel van zandlopers valt bij mij goed. Je moet goed balanceren welke zandlopers je op welk tijdstip omdraait om je vlieger in de lucht te houden. Soms wil je wel een bepaalde kleur omdraaien, maar heb je hem simpelweg niet en verstar je terwijl je eigenlijk het tempo hoog moet houden. Met twee spelers heb je meer controle over het spel omdat je dan meer kaarten in je hand hebt en is het een mindere uitdaging dan met vier of hoger. De extra uitdagingskaarten zorgen ervoor dat het spel best pittig kan worden. Hierdoor blijft het ook na een paar keer spelen voor de veelspeler een leuke uitdaging. De prachtige tekeningen van Beth Sobel zijn weer een lust voor het oog en zorgen ervoor dat het thema gaat leven. Ben je op zoek naar een leuk, luchtig spel dat snel speelt dan is Kites zeker een aanrader!

Dit spel is vriendelijk ter beschikking gesteld door de distributeur voor deze review.