Review: Maracaibo: The Uprising

Maracaibo: The Uprising
Aantal spelers: 1-4
Tijd: 90 minuten
Leeftijd: vanaf 14 jaar
Bedenker: Alexander Pfister
Illustraties: Fiore GmbH et al
Uitgever: Geronimo Games

Twee jaar geleden koos Maracaibo van Alexander Pfister het ruime sop. Het spel zat boordevol onderdelen en het was mogelijk om een campagne te spelen, eenmalige scenario’s en zelf een solo variant was beschikbaar. Naast de verschillende speelmodi zaten er ook nog ontzettend veel kaarten in het spel die je lang niet allemaal tegelijk speelt. Het spel heeft hierdoor menigmaal op tafel gelegen en heeft voor vele uren speelplezier gezorgd. Dit voorjaar is er met Maracaibo: The Uprising een uitbreiding gekomen op het basisspel. Zorgt deze ervoor dat het spel weer terug op tafel komt?

Thema en Componenten
Het thema is niet veel veranderd ten opzichte van het origineel. Je vaart nog steeds met je schip door de Caraïben en het is aan jou om te doen wat je wilt. Wil je veel handeldrijven of op ontdekking gaan of juist vechten met of tegen de verschillende landen. In de spelregels is er een passage toegevoegd waarin de auteur aangeeft welke afwegingen hij heeft gemaakt tijdens het ontwerpen van deze uitbreiding. Daarin geeft hij bijvoorbeeld aan dat het spel wellicht een geromantiseerd beeld geeft en dat het spel niet representatief is voor die periode.

Deze uitbreiding zorgt ervoor dat het er weer gigantisch veel onderdelen het basisspel komen aanvullen. In Maracaibo: The Uprising vind je een splinternieuw verhaal wat je zowel aansluitend aan het verhaal uit het basisspel kunt spelen of op zichzelf. Naast deze campagne zijn er twee scenario’s aan in de uitbreiding die ervoor zorgen dat je bekend raakt met de het verschillende materiaal uit de doos. Je vecht in deze scenario’s niet alleen met de overzeese machten, maar je kunt er ook tegen vechten. Daarnaast is het ook voor het eerst mogelijk om twee coöperatief de strijd met het spel aan te gaan. Als laatste is het mogelijk om tegen een nieuwe solospeler te spelen ‘Jacques’. Dit alles zorgt ervoor dat het een complete ervaring is die als aanvulling dient op het basisspel. Naast alle verschillende modi zitten er ook vier nieuwe dubbelzijdige scheepsborden bijgevoegd waar oude acties die niet of nauwelijks gebruikt werden zijn weggelaten en plaats gemaakt voor nieuwe mogelijkheden.

Gameplay
Elk scenario speel je met een combinatie van verschillende modules die in doos zijn meegeleverd. In totaal zitten er zes modules in die je kan combineren met het basisspel en/of de scenario’s in de uitbreiding. Ik behandel ze hieronder even kort en welke veranderingen dit oplevert ten opzichte van het basisspel.

Thuishavens
Tijdens de voorbereiding van het spel krijgt iedere speler drie verschillende thuishavens waaruit er een gekozen kan worden. Deze thuishavens zorgen ervoor dat de spelers unieke eigenschappen krijgen die vrij komt als je de upgrade op het schip hebt volbracht. Doordat 15 verschillende thuishavens in de doos zitten zorgen deze asymmetrie voor nog hogere herspeelbaarheid.

Verzetstegel
Deze aanpassing aan je spelersbord zorgt ervoor dat je een nieuw actieveld krijgt. Op dit actieveld krijg je een dorpsactie erbij waarbij je landen kan verjagen van het bord. Deze leveren je vervolgens een kleine bonus op en als je vier keer een land hebt verslagen krijg je nogmaals een bonus.

Opstand
Als er een opstand is dan kan je tijdens een gevechtsactie niet alleen voor een land vechten, maar nu is het ook mogelijk om tegen een land te vechten. De regels zijn grotendeels hetzelfde dan die van veroveren, maar dit zorgt ervoor dat de eindscore flink beïnvloed kan worden omdat je nu meer invloed hebt op het aantal blokjes op het bord.

Jacques
Dit is de nieuwe virtuele tegenstander waartegen je strijd als je solo speel of coöperatief de strijd aangaat. Het niveau is vrij makkelijk te aan te passen waardoor je altijd het gevoel hebt dat het op het scherpst van de snede gevochten wordt.

Bevrijding van de Caraïben
Deze module gebruik je alleen maar als je coöperatief speelt. Deze module lijkt op de module Opstand waarbij je de invloed van landen kunt aanpassen. Hier is het alleen mogelijk om tegen een land te vechten.

De zoektocht
In deze laatste module ga je op zoek naar vrijheidsstrijder Luysa. Hiervoor moet je op zoek naar hints die door het gebied zijn verstopt door middel van hintfiches. Als deze zijn verzameld is het mogelijk om de locatie van Luysa te bepalen en haar te bevrijden.

Eindoordeel
Met Maracaibo: The Uprising heeft Geronimo een uitstekende uitbreiding geproduceerd voor het basisspel. Naast al het materiaal zitten er ook twee promo’s bijgevoegd wat ik altijd een aardige geste van de uitgever vindt. Door de verschillende opties die in de doos zitten geeft dit weer een nieuwe boost aan Maracaibo. Niet veel spellen hebben de mogelijkheid om campagne, competitief, coöperatief of solo gespeeld te worden, maar Maracaibo heeft het allemaal. Door de uitbreiding zijn de opties binnen het spel alleen maar toegenomen. De thuishavens zorgen ervoor dat elke speler een unieke eigenschap heeft waardoor ik automatisch uitgedaagd wordt om het spel vaker te spelen om de verschillende opties te ontdekken. Verder zijn de modules waarbij je blokjes van het bord mag halen erg waardevol. Dit zorgt voor meer spanning bij de eindscore als je de landen gaat scoren. Als ik een puntje van kritiek mag leveren is het wel het regelboek. Het is niet altijd even duidelijk qua opzet en regelgeving. Hierdoor kan er ruimte voor interpretatie optreden wat het tempo uit het spel kan halen. Verder dan dat is het een heerlijke toevoeging en een uitbreiding die ik zeker vaker ga combineren met het basisspel.

Dit spel is vriendelijk ter beschikking gesteld door de uitgever voor deze review.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.