Review: Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk
Aantal spelers: 1-4
Tijd: 120 minuten
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Bedenker: Shem Philips, SJ Macdonald
Illustrator: Mihajlo Dimitrievski
Uitgever: White Goblin Games

Het is alweer enige tijd geleden dat Architecten van het Westelijk Koninkrijk is uitgekomen. In dat spel is het mogelijk om niet alleen maar je van je beste kant te laten zien, maar ook via duistere praktijken het lot jou kant kan laten opvallen. Dit vond ik een erg origineel concept en ben het niet eerder tegen gekomen in andere spellen op deze manier. Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk is het tweede deel in de Westelijk Koninkrijk trilogie. Weet deze net zo te bekoren?

Thema
Het spel speelt zich af in de tijd van… Ik vind het leuk dat de bedenker van het spel bepaalde elementen wel terug laat komen. Bijvoorbeeld dat geloof een prominente plek inneemt, maar voor het grootste gedeelte is dit toch een spel waar het thema in mijn ogen niet prominent aanwezig is.

Componenten
De doos zit bomvol met houten en kartonnen onderdelen. Daarnaast is er een hele lading kaarten met goede artwork erop. Alles ziet er netjes en verzorgd uit. Wat helpt is dat veel onderdelen al eerder bij architecten ook gebruikt zijn zoals de schuldkaarten en de meeste symbolen in het spel. Hierdoor kan je sneller door het regelboekje heen en het spel spelen. Het gemeenschappelijke bord had wat mij betreft wel wat groter gemogen. Nu ligt heel veel aan de zijkanten van het toch al smalle bord.

Gameplay
Het spel bestaat uit zeven rondes. Aan het begin van de eerste drie worden er wincondities bepaald. Je moet bijvoorbeeld een bepaald aantal stadsmuren of buitenposten hebben gebouwd. De overige vier rondes komen er speciale actievelden vrij die de spelers kunnen gebruiken. Aan het begin van elke ronde krijgt iedereen drie paladijnkaarten. Een van die kaarten mag je spelen, de andere leg je boven op de trekstapel en de laatste leg je onderop. Elke paladijnkaart is uniek dus het is belangrijk dat je een doel hebt met de kaart die je speelt. Op de kaart zie je welke actie beter wordt gemaakt, welke sporen (geloof, invloed of macht) een tijdelijke bonus krijgen en staan een deel van de meeples die je krijgt. De overige meeples krijg je van de herbergkaarten die in het midden bij het gemeenschappelijke bord liggen. Een goed plan hebben en deze uitvoeren is belangrijk in Paladijnen, want de kaart die je speelt heeft grote invloed op de manier waarop je je ronde uitvoert.

Je spelersbord waar je je meeples op plaatst is grofweg verdeeld in twee kanten. Aan de linkerkant doe je vooral acties ter voorbereiding op de acties die je aan de rechterkant van het bord wilt doen. Aan de linkerkant kan je bijvoorbeeld geld en proviand verzamelen die je later kunt inzetten. Ook is het mogelijk om gebouwen te plaatsen waardoor de acties aan de andere kant van het bord goedkoper worden omdat je minder meeples hoeft in te zetten. Als laatste is het ook mogelijk om ongure types in te huren die de vuile klusjes voor je doen. Deze paarse meeples zijn jokers die op alle velden mogen in tegenstelling tot de andere die alleen op de eigen kleur ingezet kunnen worden. Aan de rechterkant van je bord zijn de acties waarmee je meeste punten kan verzamelen. Zo is het mogelijk om je stadsmuren te verstevigen, buitenposten te creëren of stammen te bekeren of te verslaan. Deze acties kosten naast meeples ook geld of proviand en kunnen invloed hebben op één of meerdere sporen. Dit om het lekker makkelijk en overzichtelijk te houden.

Zoals we gewend zijn van veel spellen tegenwoordig zit er ook een solomodus in. Het spel heeft een stapel kaarten die je na elkaar afwerkt. Er staat een actie op de kaart die je moet uitvoeren. Vaak moet je ook een pion over een spoor bewegen die aangeeft welke kaart je van het gemeenschappelijke bord mag pakken.

Eindoordeel
Paladijnen zit wat mij betreft heel goed in elkaar. Veel acties hebben invloed op elkaar en tijdens het spel is het niet mogelijk om alles tegelijkertijd te willen doen. Het spel dwingt je tot het maken van keuzes want het is bijna niet mogelijk om op alle drie de sporen hoog te eindigen. Hierdoor daagt het je uit om een goed plan te bedenken om de andere spelers te slim af te zijn. De paladijnkaarten die je aan het begin van elke ronde inzet hebben een grote impact. Weet je er net wat meer voordeel uit te halen dan je tegenspelers dan kan dat zeer positief uitpakken voor je. Dat is tegelijkertijd ook een van de grootste nadelen. Spelers die bekend zijn met Paladijnen zullen dit zo doorzien, maar nieuwe spelers zullen hier in het begin wat meer moeite mee hebben.

Mijn grootste punt van kritiek ligt hem echter vooral in de lengte van het spel. Je kan tot op een bepaalde hoogte je ronde voorbereiden die je gaat spelen, hierdoor is het pas mogelijk om je plan te bedenken als je je paladijnkaart hebt gespeeld en de herbergkaarten waar de verschillende meeples op staan. Wellicht dat ik het spel wel eens met drie spelers ga spelen, maar waarschijnlijk gaat deze nooit op tafel komen met vier spelers door alle opties die je voorgeschoteld krijgt.

Bovenstaand neemt niet weg dat ik het geen leuk spel vindt. In tegendeel zelfs, het zit heel goed in elkaar. Zoals eerder beschreven hebben de paladijnkaarten impact op het spel, dus je moet goede keuzes maken. Daarnaast vind ik het heel interessant hoe de verschillende acties invloed op elkaar hebben. Er is ontzettend veel te doen en dat is een ongelofelijk leuke puzzel om daar uit te komen en het geeft veel voldoening dat je met je geplande acties net een paar meeples meer kan regelen dan je tegenstander waardoor jij een of twee acties meer kan doen. Dat soort momenten geeft veel voldoening. Verder is het nog steeds mogelijk om ongure types in te huren of jezelf in de schulden te steken om hier uiteindelijk beter van te worden.

Persoonlijk vindt ik Paladijnen beter in elkaar zitten dan Architecten, maar ik denk dat de laatste wel een breder publiek aanspreekt omdat het wat laagdrempeliger is. Ben je fan van complexe spellen, dan is Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk zeker de moeite waard.

Dit spel is vriendelijk ter beschikking gesteld door de uitgever ten behoeve van deze review.

Geef een reactie