Review: Paleo

Paleo
Aantal spelers: 1-4
Tijd: 45-60 minuten
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Bedenker: Peter Rustemeyer
Illustrator: Ingram Schell, Dominik Mayer
Uitgever: 999 Games

Tijdens onze podcast over de Spiell van afgelopen jaar had ik Paleo al op m’n lijstje staan met spellen waar ik naar uit keek. Het thema, prehistorie, sprak me aan, ik hou van co-op en de geringe speeltijd zijn allemaal punten die mij aanspreken. Komt Paleo zijn beloftes na?

Gameplay
Voor je het spel begint kies je een paar modules uit die samen een verhaal vormen. De modules bestaan uit een aantal kaarten die je door elkaar heen schudt en vervolgens uitdeelt onder de spelers. Tegelijkertijd pakken de spelers drie kaarten van hun stapel en deze gesloten neer. Op de achterkant van de kaart is een afbeelding van de omgeving waar je naartoe kunt gaan. Ga je naar het bos om hout te halen of naar de revier voor vis? Als je je keuze hebt gemaakt dan draai je een van de kaarten om en bepaal je welke actie je doet met de mensen uit je groep. Vaak is het nodig om samen te werken omdat de uitdagingen te groot zijn om alleen aan te kunnen. Door slim de verzamelde grondstoffen in uitvindingen zoals speren, bijlen en fakkels te investeren kan je steeds grotere uitdagingen aan die je tijdens het spel tegenkomt. Lukt het jullie uiteindelijk om de om de rotsschildering van de mammoet af te maken dan win je het scenario!!

Eindoordeel
Paleo is wat mij betreft een heerlijk spel. Doordat je niet precies weet wat je tegenkomt in het gebied waar je naartoe reist moet je constant op je hoede zijn voor eventuele gevaren. De manier waarop dit spel dit doet ben ik nog niet in een ander spel tegen gekomen. Op deze manier wordt de samenwerking bevordert en wat mij betreft moet je Paleo een gespeeld hebben als je van coöperatieve spellen houdt!

Dit spel is vriendelijk ter beschikking gesteld door de uitgever voor deze review.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.