Rush Out!
Aantal spelers: 3-5
Tijd: 30 minuten
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Designer: Thomas Dupont
Illustraties: Alexandre Bonvalot
Uitgever: Sit Down!

Duik met een groep avonturiers het ondergrondse doolhof in om de kostbare schat naar boven te krijgen. Uiteraard zal je dit niet zomaar lukken, een machtige tovenaar probeert je tegen te houden. Je moet dobbelen voor je leven om heelhuids te kunnen ontsnappen aan de toverspreuken die op je worden afgevuurd.
Thema
In het spel staat de tovenaars tegenover twee tot vier avonturiers die de schatten proberen te veroveren. Terwijl de tovenaar hier een stokje voor moet zien te steken door toverspreuken op de avonturiers uit te spreken moeten die op hun beurt samenwerken om deze spreuken onschadelijk te maken en door het doolhof te begeven. Het thema is hier mijn inziens ondergeschikt aan het mechanisme van dobbelen. Dat neemt niet weg dat beide kanten totaal verschillend spelen wat je zeker niet bij elk spel tegen komt. De scenario’s waar het spel uit is opgebouwd voegen elke keer weer nieuwe onderdelen aan de puzzel toe.

Componenten
Rush out! is een mooi geproduceerde spel. Wat jammer is dat de artwork op de scenariokaarten een beetje summier is. Verder zijn het goede stevige componenten en een uitstekende insert met plek voor alle onderdelen. Zelfs de zijkant van de doos is handig gebruikt om de combinatie van kaarten voor de verschillende scenarios af te beelden. Het regelboek is hier en daar wel ongelukkig in zijn woordkeuze waardoor het soms even zoeken is wat er bedoeld wordt met bepaalde begrippen.

Gameplay
In dit spel spelen de avonturiers samen tegen de tovenaar. Dit zorgt voor een asymmetrische manier van spelen. Beide kanten moeten wel dobbelen en met de symbolen die ze dobbelen kaarten wegspelen maar de tovenaar mag dit met 5 dobbelstenen doen terwijl de andere spelers hier maar 3 dobbelstenen voor hebben. Wanneer een kaart bedekt is met de aangegeven dobbelstenen dan wordt die kaart weggespeeld of geactiveerd. Zo kan het voorkomen dat de avonturiers nieuwe kaarten krijgen van de tovenaar om tegen te vechten.
De tovenaar bepaald de start van het spel zodra hij dobbelt mag iedereen starten met dobbelen. Voor de avonturiers zijn er wel wat extra regels om het wat moeilijker te maken, je mag namelijk niet op twee kaarten tegelijk dobbelstenen hebben en mag niet meer dan twee kleuren bevatten. De tovenaar heeft de beschikking over een draak en toverspreuken om de spelers dwars te zitten. Ze spelen beide door totdat een van beide kampen zijn stapel met kaarten leeg heeft. Diegene die dat het snelst heeft gedaan is de winnaar van Rush Out!
Eindoordeel
Alhoewel de regels voor mij niet heel gemakkelijk te lezen waren, was het spel toch snel duidelijk. Ze gebruiken veel voorbeelden en plaatjes en na een potje spelen is het voor iedereen al snel helder. Rush Out! brengt in ieder geval een hoop energie terug op tafel. Het is een ideale filler of om de spellenavond mee op te starten. Het samen dobbelen tegen een andere speler zorgt voor een goed georganiseerd zooitje. De verschillende scenario’s zorgen voor een hoge herspeelbaarheid en iedereen wil ook even proeven hoe die tovenaar speelt. Kortom een heerlijk zenuwslopend dobbelspelletje wat je nooit een potje speelt.
Exemplaar vriendelijk ter beschikking gesteld door de uitgever voor deze review.