Aantal spelers: 1-6
Tijd: 15 minuten
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Bedenker: Steffen & Florian Benndorf
Illustraties: Christian Opperer
Uitgever: White Goblin Games

Luisteraars van onze podcast weten dat Qwixx een van mijn favoriete Roll and Writes is. De twee regels die het spel heeft daar vergeet ik er altijd een van. Mag je het laatste vakje aankruisen als er vijf of zes eerdere kruisjes op de rij zijn geplaatst? Gelukkig is er nu een spel waarbij je over al die regels niet hoeft na te denken. Steffen en Florian zagen dat de regels van Qwixx wel erg complex waren en zijn aan de slag gegaan. Bij SIXTO draait het om dobbelen, dobbelen, dobbelen. Heb je geen fijne zijdes gedobbeld? Geen probleem dobbel je gewoon nog een keer. Heb je alle zes de dobbelstenen gedobbeld die wel op je blaadje passen, kruis maar raak! Heeft een andere speler dobbelstenen gegooid die jij ook zou willen hebben, helemaal prima!

Gameplay
Iedere speler krijgt een eigen scoreblad met daarop zes rijen met getallen in zes verschillende kleuren. Hierop ga je getallen invullen van links naar rechts. Je mag getallen overslaan, maar je mag deze getallen niet op een later moment alsnog aankruisen. Aan de rechterkant van het scoreblock staan de laatste drie getallen in een zogenaamd doelgebied. Je mag pas een getal in het doelgebied aankruisen als je in dezelfde rij al minstens vier getallen hebt aangekruist. Zodra je twee van de drie getallen van een kleur in een doelgebied hebt aangekruist is deze rij uit het spel. Als er in totaal drie rijen zijn afgesloten worden de punten per rij en kolom gescoord en diegene met de meeste punten wint het spel.

Als je aan de beurt bent dan mag je alle dobbelstenen werpen. Als je niet blij bent met het resultaat is het mogelijk om je zojuist geworpen stenen nogmaals te dobbelen. Vervolgens mag iedere speler de dobbelstenen gebruiken om in de diverse rijen vakjes aan te kruisen die waar de waarde van de dobbelsteen op staat. Het is niet verplicht om getallen aan te kruisen. Zodra de actieve speler een tot zes getallen heeft aangekruist is de volgende speler aan de beurt om de actieve speler te zijn.

Mening
SIXTO is een ideaal spelletje voor tussendoor. Het is snel, makkelijk en je hebt zo een potje gespeeld. Het is duidelijk dat het raakvlakken heeft met zijn illustere voorganger Qwixx de rijen en de puntentelling zijn hier duidelijke voorbeelden van. Aan de andere kant is het leuker dat je vaker kruisjes kunt zetten en hierbij alle dobbelstenen kan gebruiken. De hoge scores die je kunt halen hebben een positieve uitwerking op je beloningssysteem in je hersenen en zeggen al snel dat je paar potjes achter elkaar wilt spelen. Verder blijft het altijd een afweging welke dobbelstenen je moet afkruisen en welke je over wilt slaan. Doordat je meerdere opties hebt in het doelgebied is het ook wat vergevingsgezinder dan Qwixx. Bij de laatste kon het nog wel eens voorkomen dat je wel heel lang moest wachten voordat een rij was afgesloten, omdat je maar paar beperkte opties had. Bij SIXTO heb ik het idee dat dit wat sneller gaat. Het blokje in de doos lijkt op het eerste gezicht wat aan de kleine kant, maar doordat het dubbelzijdig geprint is heb je toch behoorlijk wat potjes in de doos zitten. Samenvattend kan ik zeggen dat SIXTO niet wereldschokkend is, maar wel erg lekker wegspeelt. Ik kijk al uit naar de varianten de heren Benndorf ongetwijfeld voor ons in petto hebben.

Dit spel is vriendelijk ter beschikking gesteld door de uitgever voor deze review.