Review: Small Islands

Small Islands

Designer: Alexis Allard

Illustraties: Aurélie Guarino

Spelers: 1-4 spelers

Tijd:  30min

Uitgever: Lucky duck games

Ga op ontdekking met je stam en trotseer de golven op zoek naar nieuwe eilanden, rijk aan grondstoffen en verlaten tempels. Jij als hoofd van jouw clan gaat op onderzoek uit en probeert de meeste prestige te verzamelen voor je volk.

Thema en componenten
Small Islands valt gelijk op door zijn fraaie vormgeving. De kleuren die in de tegels en de cover gebruikt zijn lekker fris en helder. Het oogt dan ook erg aantrekkelijk wanneer het spel zich ontvouwt op tafel. Daarnaast zit er modus in waarin je zelf je doelen kan samenstellen, solo regels en een hoop fiches om je punten mee op te tellen. Het thema zelf ligt toch wat abstracter  als wat de flavour tekst doet beloven. Tuurlijk je gaat kleine eilanden maken door tegels neer te leggen en daarmee voor jou de beste combinatie van grondstoffen maken maar verder houdt het daar ook wel bij op. Laatste puntje zijn voor mij de regels. Ze hebben dit voor mijn gevoel geprobeerd duidelijk op te stellen in kleine stappen, gebruik van voorbeelden en verschillende kleur kaders, maar zorgde bij mij voor een averechts gevoel juist waardoor het rommelig overkomt. Een dikke plus is wel dat de missie en doel kaarten goed worden beschreven, er een korte samenvatting op de achterkant van het regelboekje is en een aantal achievements wat je zeker even goed moet doorlezen.

Gameplay
Het spel start door 4 tegels met de zeemeeuwen willekeurig in het midden te leggen, dit is de start van de eilanden groep. Iedere speler krijgt daarnaast in zijn kleur 8 huisjes, bonus tokens, 2 leg tegels en een opdracht kaart. Verder worden in een spel van 4 spelers alle scheep tegels open gedraaid op de betreffende kleur (doet een kleur niet mee dan wordt dit een zwart schip). Van alle eiland tegels maak je stapels en je legt er alvast 3 open neer.

 Het spel bestaat dus uit 4 rondes en drie fases. De eerste fase dan ga je het spel weer voorbereiden. Je legt 6 tegels op het navigatie tegel en iedere speler krijgt twee opdracht kaarten. e kiest er een uit voor deze ronde en je mag er een reserveren voor later ( in de geavanceerde modus kan je zelf je opdracht kaarten samenstellen. Op opdracht kaarten staat hoe je die ronde punten gaat scoren en de voorwaarde voor wat er op het eiland afgebeeld moet zijn bijvoorbeeld 1 tempel en 2 groene blaadjes, dan krijg je tijdens het scoren 1 punt voor iedere tempel en 1 punt voor ieder groen blaadje.

Fase 2 is ontdekken, in deze fase mag je een tegel pakken en neer leggen om het eiland groter te maken, deze moet al wel ergens anders op aansluiten. Hierna worden de tegels waaruit je kan kiezen weer aangevuld vanuit de voorraad eerst vanuit de voorraad op de navigatie tegel daarna uit de algemene voorraad. Een andere keuze die je in fase 2 kan doen is wanneer als de voorraad op de exploratie tegel op is. Je kan dan je eigen schip pakken of een  zwart schip en daarmee beeindig jij fase 2. Het schip moet aan alle kanten grenzen met water en scoort aan het einde van het spel nog punten voor het aantal havens er om heen.

In fase 3 ga je punten scoren voor je opdracht kaart en de huisjes die je plaatst. Met de klok mee mag iedere speler één huisje op één eiland neerzetten, je begint met vier huisjes en daarna worden ze weer aangevuld tot 4. Bedenk wel goed ieder huisje scoor je maar 1x per spel. Dus zodra je hem neerzet, scoor je hem voor de opdracht kaart die je die ronde hebt en daarna niet meer. Zodra iedereen heeft gepast met het plaatsen van huisjes ga je kijken of je aan de voorwaarde voldoet en neem je het aantal prestige wat je scoort daarvoor. Dit herhaal je tot alle 4 de schepen op het speelbord liggen of wanneer je de tegels niet meer kan aanvullen. 

De solo modus speelt bijna hetzelfde en bestaat uit drie verschillende moeilijkheidsgraden. Alexis zoals de virtuele speler heet speelt met haar eigen deck wat bepaald waar de tegels komen te liggen. Dit speelt verder goed en is duidelijk uitgelegd.

Eindoordeel

Small Islands is op het eerste gezicht een erg mooi afgewerkt spel. Wanneer het spel klaar  is en de eilanden op tafel liggen dan ziet dat er prachtig uit, het kleurgebruik van de tegels is erg fijn en de rest van al het materiaal is ook van een goede kwaliteit.  Alhoewel de regels niet moeilijk zijn was het door onoverzichtelijke regelboekje niet altijd even duidelijk. Toch is dit spel zeker de moeite om eens te proberen, de beslissing dat je zelf kan kiezen wanneer jij gaat scoren terwijl andere spelers er wellicht nog niet klaar voor zijn zorgt voor gezonde spanning. Dit kan wel iedere speler bij een spel van 4 maar 1x doen. Daarnaast voelt het gek dat je ieder huisje wat je neerzet maar één keer scoort hierdoor heb je ook kans door een beurt niks te scoren en dat voelt dan toch niet helemaal lekker. Gelukkig heb je nog wat bonus tokens die je kan plaatsen en de optie om een opdrachtkaart te reserveren waardoor je het roer toch iets meer in eigen hand hebt.

Bij Small Islans zal het bord er nooit hetzelfde uitzien en met de verschillende opdrachtkaarten en ook nog de optie de opdrachten zelf samen te stellen zit er veel herspeelbaarheid in. Kortom een een mooi spel en een verfrissende variatie op het bekende Carcasonne.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.